Stanisław
Głaz SJ - ur. 3.02.1952 r. w Lubyczy-Zatyle na Zamojszczyźnie.
Do Towarzystwa Jezusowego wstąpiłem w 1971 r. Nowicjat
odbyłem w Starej Wsi w latach 1971-73. Święcenia kapłańskie
otrzymałem w 1978 r. w Nowym Sączu, a profesję zakonną
czterech ślubów złożyłem w 1985 r. w Starej Wsi. W
latach 1997-2004 byłem superiorem wspólnoty zakonnej w Przegorzałach.
Studia filozoficzne rozpocząłem na Wydziale
Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie (1973-75). A następnie
studia teologiczne na Papieskim Wydziale Teologicznym w Neapolu
(1975-78), na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Gregoriańskiego w
Rzymie (1978-80), gdzie otrzymałem stopień licencjata
teologii. W roku 1982 zdobyłem stopień licencjata filozofii na
Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie.
W latach 1980-1993 pracowałem w ośrodkach
parafialno-duszpasterskich w Opolu, Wrocławiu, Gliwicach i Atenach.
W trakcie pracy z młodzieżą studiującą i
pracownikami naukowymi tamtymi środowiskami rodzi się u mnie
potrzeba dalszego pogłębiania wiedzy oraz chęć
poszukiwań i badań nad problemami związanymi z ludzką
egzystencją.
Efektem końcowych poszukiwań była praca doktorska
pt. Poczucie
zmiany siebie w okresie tworzenia się osobowości dojrzałej,
przedstawiona na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego (1989), a
w 1995 r. praca doktorska z teologii życia wewnętrznego,
zatytułowana Zagadnienie
doświadczenia religijnego (Próba
syntezy), obroniona na Wydziale Teologicznym Papieskiej Akademii
Teologicznej w Krakowie. W 1996 r. miałem kolokwium habilitacyjne w
Wydziale Filozoficznym na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
Podstawą tegoż kolokwium była rozprawa: Intensywność
doświadczenia religijnego a koncepcja siebie. Otrzymałem
stopień doktora habilitowanego z nauk humanistycznych.W 1999 r. na
wniosek Rady Wydziału Filozoficznego TJ w Krakowie Przełożony
Generalny TJ i równocześnie Wielki Kanclerz tegoż Wydziału,
Peter-Hans Kolvenbach - po uzyskaniu Nihil
obstat Watykańskiej Kongregacji de
Institutione Catholica mianował mnie profesorem nadzwyczajnym
na tym Wydziale.
Od 1993 r. prowadzę wykłady z psychologii na
Wyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w
Krakowie, od 1995 r. na Instytucie Teologicznym w Bielsku-Białej,
zaś od 2004 na Wyższej Szkole Ubezpieczeń w Krakowie.
Jestem kierownikiem Katedry Psychologii Ogólnej przy Wyższej
Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum" w Krakowie oraz
prowadzę serię Studia z
Psychologii wydawaną przez tę Uczelnię. Jestem członkiem
Rady Wydawniczej czasopism: Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne, Sosnowieckie Studia
Teologiczne i współredaktorem serii Myśl
Psychologiczna oraz członkiem Koła Filozoficznego Księży
Jezuitów. Prowadzę również poradnictwo duszpasterskie przy
Uczelni. W celu zapoznania się z problematyka psychologii religii,
od styczna do sierpnia 1999 r. przebywałem w Oksfordzie na
stypendium naukowym, gdzie nawiązałem kontakty z tamtejszym
środowiskiem naukowym Faculty of Psychology of Oxford.
Moje zainteresowania i działalność naukowa
zasadniczo koncentrują się wokół problematyki osobowości
człowieka, jej struktury, dynamiki i rozwoju. W tym kontekście
interesuję się głównie fenomenem doświadczenia
religijnego, trudnościami przeżywanymi przez człowieka w
tej dziedzinie oraz powiązaniem cech osobowościowych z
intensywnością przeżycia religijnego „obecności"
i „nieobecności" Boga w życiu człowieka jako
jednym z elementów religijności człowieka.
Opracowałem
kilka metod badawczych. Przygotowałem kwestionariusz: Poczucie
zmiany siebie wykorzystywany w celu określenia struktury
osobowości jednostki. Kwestionariusz: Struktura
przeżycia religijnego również opracowany przeze mnie, służy,
jak wskazuje jego tytuł, badaniu struktury przeżycia
religijnego; obecności i nieobecności Boga. Dla pomiaru
intensywności doświadczenia „obecności" i
„nieobecności" Boga w życiu człowieka przygotowałem
Skalę Doświadczenia
Religijnego. W celu określenia poczucia skutków przeżycia
religijnego: „obecność" i „nieobecność"
Boga opracowałem Skalę
Poczucia Skutków Przeżycia Religijnego.