Stanisław Głaz SJ

 


curriculum vitae    


publikacje    


seria "Studia z Psychologii"    


hobby    


kontakt    


 

 

Stanisław Głaz SJ - ur. 3.02.1952 r. w Lubyczy-Zatyle na Zamojszczyźnie.
            
Do Towarzystwa Jezusowego wstąpiłem w 1971 r. Nowicjat odbyłem w Starej Wsi w latach 1971-73. Święcenia kapłańskie otrzymałem w 1978 r. w Nowym Sączu, a profesję zakonną czterech ślubów złożyłem w 1985 r. w Starej Wsi. W latach 1997-2004 byłem superiorem wspólnoty zakonnej w Przegorzałach.
 
Studia filozoficzne rozpocząłem na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie (1973-75). A następnie studia teologiczne na Papieskim Wydziale Teologicznym w Neapolu (1975-78), na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie (1978-80), gdzie otrzymałem stopień licencjata teologii. W roku 1982 zdobyłem stopień licencjata filozofii na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie.
 
W latach 1980-1993 pracowałem w ośrodkach parafialno-duszpasterskich w Opolu, Wrocławiu, Gliwicach i Atenach. W trakcie pracy z młodzieżą studiującą i pracownikami naukowymi tamtymi środowiskami rodzi się u mnie potrzeba dalszego pogłębiania wiedzy oraz chęć poszukiwań i badań nad problemami związanymi z ludzką egzystencją.
 
Efektem końcowych poszukiwań była praca doktorska pt. Poczucie zmiany siebie w okresie tworzenia się osobowości dojrzałej, przedstawiona na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego (1989), a w 1995 r. praca doktorska z teologii życia wewnętrznego, zatytułowana Zagadnienie doświadczenia religijnego (Próba syntezy), obroniona na Wydziale Teologicznym Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. W 1996 r. miałem kolokwium habilitacyjne w Wydziale Filozoficznym na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Podstawą tegoż kolokwium była rozprawa: Intensywność doświadczenia religijnego a koncepcja siebie. Otrzymałem stopień doktora habilitowanego z nauk humanistycznych.W 1999 r. na wniosek Rady Wydziału Filozoficznego TJ w Krakowie Przełożony Generalny TJ i równocześnie Wielki Kanclerz tegoż Wydziału, Peter-Hans Kolvenbach - po uzyskaniu Nihil obstat Watykańskiej Kongregacji de Institutione Catholica mianował mnie profesorem nadzwyczajnym na tym Wydziale.
 
Od 1993 r. prowadzę wykłady z psychologii na Wyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie, od 1995 r. na Instytucie Teologicznym w Bielsku-Białej, zaś od 2004 na Wyższej Szkole Ubezpieczeń w Krakowie. Jestem kierownikiem Katedry Psychologii Ogólnej przy Wyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum" w Krakowie oraz prowadzę serię Studia z Psychologii wydawaną przez tę Uczelnię. Jestem członkiem Rady Wydawniczej czasopism: Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne, Sosnowieckie Studia Teologiczne i współredaktorem serii Myśl Psychologiczna oraz członkiem Koła Filozoficznego Księży Jezuitów. Prowadzę również poradnictwo duszpasterskie przy Uczelni. W celu zapoznania się z problematyka psychologii religii, od styczna do sierpnia 1999 r. przebywałem w Oksfordzie na stypendium naukowym, gdzie nawiązałem kontakty z tamtejszym środowiskiem naukowym Faculty of Psychology of Oxford.
 
Moje zainteresowania i działalność naukowa zasadniczo koncentrują się wokół problematyki osobowości człowieka, jej struktury, dynamiki i rozwoju. W tym kontekście interesuję się głównie fenomenem doświadczenia religijnego, trudnościami przeżywanymi przez człowieka w tej dziedzinie oraz powiązaniem cech osobowościowych z intensywnością przeżycia religijnego „obecności" i „nieobecności" Boga w życiu człowieka jako jednym z elementów religijności człowieka.
 
Opracowałem kilka metod badawczych. Przygotowałem kwestionariusz: Poczucie zmiany siebie wykorzystywany w celu określenia struktury osobowości jednostki. Kwestionariusz: Struktura przeżycia religijnego również opracowany przeze mnie, służy, jak wskazuje jego tytuł, badaniu struktury przeżycia religijnego; obecności i nieobecności Boga. Dla pomiaru intensywności doświadczenia „obecności" i „nieobecności" Boga w życiu człowieka przygotowałem Skalę Doświadczenia Religijnego. W celu określenia poczucia skutków przeżycia religijnego: „obecność" i „nieobecność" Boga opracowałem Skalę Poczucia Skutków Przeżycia Religijnego.

 

aktualizacja: 09-10-2004