Stanisław Głaz SJ

 

 


curriculum vitae    


publikacje    


seria "Studia z Psychologii"    


hobby    


kontakt    


 

 

     I. k s i ą ż k i:

  • Poczucie zmiany siebie w okresie tworzenia się osobowości dojrzałej. Wydawnictwo WAM. Kraków 1993, ss. 202 (praca doktorska).
  • Zagadnienie doświadczenia religijnego. Wydawnictwo WAM. Kraków 1995, ss. 282 (praca doktorska).
  • Rodzina. Biologiczne i psychologiczne postawy jej funkcjonowania. (współautor). Wydawnictwo WAM. Kraków 1996, ss. 140.
  • Intensywność doświadczenia religijnego a koncepcja siebie.  Wydawnictwo WAM. Kraków 1996, ss. 372 (rozprawa habilitacyjna).
  • Rodzina a jednostka. Wydawnictwo WAM. Kraków 1998, ss. 103.
  • Sens życia. Wydawnictwo WAM. Kraków 1998, ss. 97.
  • Doświadczenie religijne. Wydawnictwo WAM. Kraków 1998 ss. 296.
  • An Individual and Religious Experience. Printed by WAM. Cracow 2000, ss. 94.
  • Doświadczenie religijne a sens życia. Wydawnictwo WAM. Kraków 2002, ss. 207.
  • Doświadczenie religijne a osobowość. Wydawnictwo WAM. Kraków 2001, ss. 294 (wydanie drugie 2003).
  • Osobowościowe uwarunkowania przeżyć religijnych. Wydawnictwo Fundacja Humaniora. Poznań 2003, ss. 234.
  • Przeżycia religijne młodzieży uzdolnionej artystycznie (współautor).    Wydawnictwo WAM. Krakow 2006, ss. 384.
  • Podstawowe zagadnienia z psychologii religii (praca zbiorowa).          Wydawnctwo WAM. Kraków 2006, ss. 672.
  • Sens życia a religia.Wymiary filozoficzno-psychologiczne.                    Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Poznań 2006, ss. 347.
  • Niektóre czynniki warunkujące przeżycia religijne młodzieży studiującej. Wydawnictwo. Ignatianum. Kraków 2009, ss. 136.    

     

        II. a r t y k u ł y:

·         Poczucie zmiany siebie w okresie tworzenia się osobowości dojrzałej. „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1989”. Kraków 1990, ss. 42-46.

·         Kryteria dojrzałej osobowości w psychologii humanistycznej, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1990”. Kraków 1990, ss. 163-178.

·         Co z sensem życia?. „Katecheta”. 4/1990, ss. 215-216.

·         Pozytywna rola postaw i wartości w wychowaniu i nauczaniu. „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1990”. Kraków 1991, ss. 73-84.

·         Czy człowiek oczekuje zrozumienia?. „Czas Ateński” (Ateny). 144/1991, s. 9.

·         Jednostka a dojrzałość. „Kurier Ateński” (Ateny). 145/1991, s. 9.

·         Co z odpowiedzialnością?. „Kurier Ateński”. 139/1991, s. 9.

·         Rola rodziny w rozwoju jednostki?. „Kurier Ateński”. 140/1991, s. 8.

·         Pojęcie grzechu w Adhortacji Apostolskiej Jana Pawła II o pojednaniu i pokucie. „Kurier Ateński”. 142/ 1991, s. 9.

·         Boże miłosierdzie. „Czas Ateński”. 67/1992, s. 17.

·         Giro apo to noema its zoes. „Avoixtoi Opizotes”. 4/1992, s. 3-5, Athina.

·         I thetiki epidrasi ton axion eti diapedagogisi. „Eygxpona Bhaamata”.1/1992, ss. 30-36, Athina.

·         Nakazy i zakazy w życiu jednostki. „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1991-1992”. Kraków 1993, ss. 173-182.

·         Poczucie zmiany własnej religijności. „Rocznik Wydziału Filozoficzne­go Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1993-1994”. Kraków 1994, ss. 65-79.

·         Rola używek w życiu jednostki. „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1993-1994”. Kraków 1994, ss. 81- 98.

·         Zjednoczenie z Bogiem w mistyce chrześcijańskiej. „Horyzonty Wiary”. 5/1994, ss. 27-34.

·         Problematyka jednostki. Dojrzałość. Zrozumienie, Odpowiedzialność. „Zdrowie Psychiczne”. 1-2/1994, ss. 33-49.

·         Problematyka jednostki: Dojrzałość, wartości, zmiana siebie. „Horyzonty Wiary”. 1/1996, ss. 33-43.

·         Zagadnienie jednostki: Religijność, doświadczenie Boga, kryzys. „Horyzonty Wiary”.  2/1996, ss. 37-48.

·         Doświadczenie religijne w rozumieniu Antoniego Vergote'a. „Forum Philosophicum”. 1/1996, ss. 135-144.

·         Konstruktywna i destruktywna rola religii w rozwoju jednostki. W: P. Oleś (red.). Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości. Lublin 1997, ss. 203-213.

·         Wybrane zagadnienia dotyczące rozwoju osobowości człowieka. W: W. Kubik (red.). Ku pełni człowieczeństwa. Kraków 1997, ss. 9-17.

·         Wychowanie religijne i moralne młodzieży, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1998”, Kraków 1998, ss. 219-228.

·         Analiza doświadczenia mistycznego i jego wpływ na osobowość. W: S. Napiórkowski, K. Kowalik (red.). Doświadczam i wierzę. Lublin 1999, ss. 43-55.

·         Doświadczenie religijne w wielkich religiach niechrześcijańskich, „Bielsko-Zywieckie Studia Teologiczne”, t. 2, Bielsko-Biała 2000, ss. 65-81.

·         Rozwój uczuć i relacje interpersonalne u dzieci szkolnych, „Rocznik Pedagogiki Religijnej WSFP Ignatianum w Krakowie 2000”. Kraków 2000, ss. 165-177.

·         Rola stresu w rozwoju człowieka, „Rocznik Pedagogiki Religijnej WSFP Ignatianum w Krakowie 2000”. Kraków 2000, ss. 191-202.

·         Zagadnienie lęku w rozumieniu Paula Tillicha. „Rocznik Pedagogiki Religijnej WSFP Ignatianum w Krakowie 2001”. Kraków 2001, ss. 171-180.

·         Wpływ zmiennych egzystencjalnych na skutki przeżycia religijnego, „Czasopismo Psychologiczne”, 1, 2003, ss. 119-132.

·         Doświadczenie religijne w wielkich religiach niechrześcijańskich, „Bielsko-Zywieckie Studia Teologiczne”, t. 2, Bielsko-Biała 2000, ss. 65-81.

·         Rozwój uczuć i relacje interpersonalne u dzieci szkolnych, „Rocznik Pedagogiki Religijnej WSFP Ignatianum w Krakowie 2000”. Kraków 2000, ss. 165-177.

·         Rola stresu w rozwoju człowieka, „Rocznik Pedagogiki Religijnej WSFP Ignatianum w Krakowie 2000”. Kraków 2000, ss. 191-202.

·         Zagadnienie lęku w rozumieniu Paula Tillicha. „Rocznik Pedagogiki Religijnej WSFP Ignatianum w Krakowie 2001”. Kraków 2001, ss. 171-180.

·         Wpływ zmiennych egzystencjalnych na skutki przeżycia religijnego, „Czasopismo Psychologiczne”, 1, 2003, ss. 119-132.

·         Osobowościowe uwarunkowania jakości przeżyć religijnych. „Studia Psychologica”. 4, 2003, ss. 57-68.

·         The Spiritual Development of Individuals, “Review for Religious”. St. Louis, 1, 2004, ss. 21-31.

·         Wyznaczniki przeżycia religijnego młodzieży studiującej. "Studia Psychologica". 5, 2004, ss. 81-102. 

·         Wybrane determinanty przeżyć religijnych. „Roczniki Psychologiczne KUL” TN KUL, 1. 2004, ss. 57-99.

·         Human Dignity and Religious Experiences. “Studia Alosiana". 1, 2005, ss.  120-125.

·         Gefuhle im Menschlichen Leben. W: J. Bremer, R. Janusz (red.). "Philosophia Rationis Magistra Vitae". Kraków 2005, t. 2, ss. 89-102. Tow. Fil. Ignatianum.     

·         Osobowościowe determinanty przeżyć religijnych. Studia Psychologica. 6, 2006, ss. 101-113.

·         Preferencja wartości instrumentalnych a religijność młodzieży. "Pedagogica Christiana". 2, 2006, ss. 11-24.

·         Preferencja wartości ostatecznych a przeżycia religijnego młodzieży studiującej. "Kwartalnik Pedagogiczny". 3, 2006, ss. 95-113.

·         Godność człowieka a doświadczenie religijne. W: R. Darowski  (red.). "Philosophiae & musicae". Kraków 2006, ss. 307-312: WAM.

·         Antropologiczne aspekty godności według Jana Pawła II. W: Drożdż (red.). "Człowiek - pomiędzy losem a wyborem". Tarnów 2006, ss. 47-56: Biblos.

·         Wstęp. W: S. Głaz (red.). "Podstawowe zagadnienia psychologii religii". Kraków 2006, ss. 9-17: WAM.

·         Zarys historii psychologii religii. W: S. Głaz (red.). "Podstawowe zagadnienia psychologii religii". Kraków 2006, ss. 21-31: WAM.

·         Doświadczenie religijne (współautor). W: S. Głaz (red.). "Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków 2006, ss. 203-224: WAM. 

·         Logoterapia i religia. W: S. Głaz (red.). "Podstawowe zagadnienia psychologii religii". Kraków 2006, ss. 477-498: WAM.

·         Summary. W: S. Głaz (red.). "Podstawowe zagadnienia psychologii religii". Kraków 2006, ss. 593-599: WAM.

·         Struktura osoby ludzkiej w rozumieniu V. E. Frankla (współautor). „Rocznik Wydziału Filozoficznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie 2006”. Kraków 2006, ss. 49-68.

·         Powiązanie elementów osobowości z przeżyciami religijnymi młodzieży studiującej. „Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie 2006”. Kraków 2006, ss. 189-259.

·         Antropologiczny wymiar przeżycia obecności i nieobecności Boga. „Studia Psychologica”, 2, 2007, ss. 375-284.

·         Religious experience and its role in human life. W: H. Gasiul (red.). “International Conference: Personality and Religion. Programme and Book of Abstracts”. Warsaw 2007, ss. 52-53: UKSW.

·         Doświadczenie religijne i jego rola w życiu człowieka. W: H. Gasiul (red.). „Międzynarodowa Konferencja: Osobowość i Religia. Program i księga abstraktów”. Warszawa 2007, ss. 114-116: UKSW.

·         Preferencja wartości ostatecznych a sens życia singli oraz osób żyjących w stałym związku małżeńskim. „Czasopismo Psychologiczne”, 2, 2007, ss. 157-167.

·         Determinates of Religious Experiences. W: R. Janusz (red.). „Towarzystwo Naukowe Księży Jezuitów w Krakowie. Prace 1950-2008”. Kraków 2008, ss. 101-131: Ignatianum.

·         Koncepcja wolności w filozofii J. Tischnera (współautor). W: R. Janusz (red.). „Towarzystwo Naukowe Księży Jezuitów w Krakowie. Prace 1950-2008”. Kraków 2008, ss. 123-153: Ignatianum.

·         Niepokój egzystencjalny a uczucia religijne młodzieży studiującej. „Paedagogica Christiana”, 2, 2008, ss. 57-73.

·         Dynamika urzeczywistniania bytu ludzkiego w poglądach Viktora Frankla (współautor). „Rocznik Wydziału Filozoficznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie 2008”. Kraków 2008, ss. 98-114.

·         Mistyka w religiach niechrześcijańskich. W: „Encyklopedia Katolicka”, t. XII, kol. 1305-1306. Lublin 2008: TN KUL JPII.

·         Wyznaczniki rozwoju tożsamości religijnej człowieka. „Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie 2008”. Kraków 2008, ss. 201-210.

·         Antropologiczny wymiar cierpienia i sensu ludzkiego życia w rozumieniu V. E. Frankla (współautor). W: R. Janusz (red.). „Żyć etycznie – żyć etyką”. Kraków 2009, ss. 131-151: Ignatianum.

·         Wartości ostateczne a poczucie bezpieczeństwa singli oraz osób żyjących w związku małżeńskim. W: R. Janusz (red.). „Żyć etycznie – żyć etyką”. Kraków 2009, ss. 107-129: Ignatianum.

·         Wstęp. W: S. Głaz (red.). „Człowiek i jego życie religijne”. Kraków 2009, ss. 7-9: Ignatianum.

·         Problematyka ludzkiego życia (współautor). W: S. Głaz (red.). „Człowiek i jego życie religijne”. Kraków 2009, ss. 11-49: Ignatianum.

·         Udział rodziców w kształtowaniu obrazu Boga u dzieci (współautor). W: S. Głaz (red.). „Człowiek i jego życie religijne”. Kraków 2009, ss. 51-163: Ignatianum.

 

     


     III. r e c e n z j e  i  s p r a w o z d a n i a:

  • Carol Gustav Jung, Symbole przemiany w mszy. Warszawa 1992. Wyd. Sen, ss. 131. „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1993-1994”. Kraków 1994, ss. 254-257.
  • Anna Gałdowa, Powszechność i wyjątek. Wyd. Platan, Kraków 1992, ss. 292. „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1993-1994”. Kraków 1994, ss. 258-260.
  • S. Głaz, Rodzina przyszłością ludzkości (sprawozdanie z sympozjum). „Horyzonty Wiary”. 5/1994, s. 69-71.
  • Erich Fromm, Niech się stanie człowiek. Warszawa-Wrocław 1994. Wyd. PAN, s. 208. „Rocznik Wydział Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1999”. Kraków 1999, ss. 145- 150.
  • Rollo May, Odwaga tworzenia. Poznań 1994. Wyd. Rebis, s. 152. „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1993-1999”. Kraków 1999, ss. 151-155.
  • A. Posacki, L' esperienza tragica come iniziazione: Lev Sestov. (Tradic experience as initiation: Lev Shestov). Roma: Wyd. Universita Gregoriana. "Forum Philosophicum". Kraków 2006,  ss. 298-300.

 

aktualizacja:  2009